وبلاگ تفریحی پرستوی مهاجر
بهترین وبلاگ تفریحی و سرگرمی مهاجرین افغانی (پرستوی مهاجر)

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpapaer)، همزمان با سخت تر شدن شرایط زندگی برای مهاجرین افغانستانی مقیم ایران، بسیاری از این مهاجرین به جای بازگشت به کشور راه مهاجرت به ترکیه را در پیش گرفته اند.

گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در آنکارا نشان می دهد که در ماه های گذشته بیش از 20 هزار مهاجر افغانستانی ساکن در ایران وارد ترکیه شده اند. در حال حاضر بسیاری از این آوارگان مهاجر در مساجد و پناهگاه هایی که خیریه ها برای آنان سازمان داده اند؛ ساکن شده اند.

مهمترین علت این مهاجرت نابهنگام، افزایش هزینه های زندگی در ایران در اثر تحریم ها و افت محسوس ارزش ریال در برابر دالر در یک سال گذشته می باشد. این دلایل سبب شده تا قیمت همه اجناس مصرفی و غیر مصرفی در ایران سه برابر شود و انصافا مهاجرین با حقوق های اندک خود قادر به ادامه زندگی در ایران نیستند.

بیش از یکسال است که دولت ایران به هر شهروند خود ماهیانه قریب به پانصدهزار ریال یارانه می دهد و در عوض هزینه حامل های انرژی مثل آب و برق و گاز را بصورت غیر دولتی حساب می کند که در مجموع به نفع قشر مستضعف جامعه است. پس از این گرانی شدید دولت در آستانه عید نوروز نیز مبلغ قریب یک میلیون ریال به عنوان عیدانه به حساب شهروندان خود واریز نمود.

از آنجایی که مهاجرین افغانستان از این یارانه و عیدانه محروم هستند و خبری هم از افزایش حقوق آنچنانی نیست، تامین معاش زندگی برایشان بسیار سخت شده است و تصمیم گرفتند باری دیگر راه مهاجرت در پیش گیرند.

واقع مطلب این است که این مهاجرین روی بازگشت به کشور را ندارند زیرا می دانند که در بهترین شهرهای وطن نیز خبری از آب و برق و گاز مناسب نیست، تحصیل و تربیت فرزندان، کار و درآمد، امنیت مالی و جانی و ... که جای خود دارد.

لذا از وطن رانده و از ایران مانده، به ناچار رو به سوی ترکیه می گذارند. سالهای پیش مهاجرین پس از سی سال اقامت در ایران از ترس بی هویتی، تمام زندگی خود را حراج کرده و از فروش اموال خود، هزینه سفر خود به اروپا را تامین می کردند.

ولی با این افت ارزش ریال در برابر دالر، دیگر پول مهاجرین کفاف سفر اروپا را نمی کند و این سرمایه فقط آنها را تا ترکیه می رساند. که حال روز این مهاجرین را از زبان یکی از مسوولین خیّر آنکارا برای شما بازگو می کنیم: خیرین ترکیه تلاش می کنند به این مهاجرین افغانستانی سرپناه ، غذا ، لباس و دیگر مایحتاج اولیه زندگی را تامین کنند. "چه کار دیگری از دستمان بر می آید، اگر این کار را نکنیم در این سرمای زمستان این افراد مجبورند در خیابان ها بمانند."

بر اساس اعلام کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل تا ژوئن 2012 تعداد مهاجران افغانستانی ثبت نام کرده در دفتر این نهاد بین المللی در ترکیه 7 هزار نفر بودند که از این تاریخ به بعد 13 هزار نفر دیگر به این رقم افزوده شده است.

دولت ترکیه به این مهاجرین، پناهندگی نمی دهد اما ظاهرا مقامات ترکیه ای موافقت کرده اند تا زمانی که این افغانستانی های مهاجر از کشورهای ثالث مجوز اقامت دریافت کنند، در این کشور بمانند. تانر کیلیچ مدیر یک سازمان غیر دولتی حامی مهاجران می گوید به طور متوسط افغانستانی های مهاجر مجبورند حدود 4 سال برای اخذ مجوز اقامت از کشورهای ثالث در ترکیه بمانند.

شاید این دربدری و آواره شدن برای برخی از هموطنان ما تکراری و عادت شده ولی این وضعیت یعنی یک سونامی خاموش. بسیاری از مهاجرین و همچنین فرزندان آنان که در ایران به دنیا آمده اند با فرهنگ کشور میزبان انس گرفته اند و از فرهنگ مصرفی آنان تاثیر پذیرفته اند ولی اکنون سطح امکانات موجود در اختیار آنها با این افزایش قیمتها بسیار کاهش می یابد و برخی از مهاجرین که نمی خواهند دین خود فدای دنیا کنند و به یک کشور غیر مسلمان پناهنده شوند، اندوخته و پس‌انداز اندکی را که دارند در فرایند زمانی نه چندان طولانی از دست خواهند داد.

جالب است بدانید که طی دو سال گذشته حدود نیمی از مهاجرین افغانستانی ساکن در ایران ، این کشور را به سمت کشورهای اروپایی ترک کردند که بر اساس بر آورد های سازمان ملل هم اکنون حدود 820 هزار مهاجر افغانستانی در ایران زندگی می کنند.





تاريخ : 22 اسفند 1391برچسب:,
ارسال توسط علیرضا احمدی
آخرین مطالب

صفحه قبل 1 صفحه بعد