وبلاگ تفریحی پرستوی مهاجر
بهترین وبلاگ تفریحی و سرگرمی مهاجرین افغانی (پرستوی مهاجر)

 

روح الله نیکپا افتخار آفرین شد!

روح الله نیکپا

روح الله نیکپا نخستین مدال آور المپیک افغانستان، برای دومین بار مدال برونز مسابقات تکواندوی این بازی ها را در وزن خودش به گردن آویخت و موجی از خوشی و شادمانی را در چهره های خسته و محزون افغانها جاری ساخت. شادمانی و خوشحالی مردم افغانستان از پیروزی قهرمان المپیکش فوق العاده بود؛ این موج از میان خانواده ها، مردم کوچه و بازار گرفته تا سیاستمداران، روشنفکران و فضای مجازی و شبکه های اجتماعی چون فیسبوک و تویتر گسترده بود؛ اما بهترین شکل این خوشحالی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به چشم می خورد.

هزاران کاربر افغانی شبکه های اجتماعی، بپاس این پیروزی، تصاویر نیکپا را در نمایه های تصویری شان بارگزاری کردند و با شور و شعف تمام با پیام های تبریکی شان از این دست آورد استقبال کردند. رییس جمهور کرزی و شماری از رهبران سیاسی نیز با تماس های تیلفونی به کاروان ورزشی افغانستان در المپیک لندن، از این پیروزی استقبال کرده و آنان را مورد تشویق قرار داند.

آنچه بیش از همه جالب بود، فضای شکل گرفته در شبکه های اجتماعی در این خصوص بود. هزاران کاربر افغانی از هر قوم، منطقه و بدون درنظرداشت تعلقات و گرایش های سیاسی خالصانه از پیروزی روح الله نیکپا استقبال کرده و اورا به عنوان قهرمان ملی شان ستایش کردند.

حداقل می شد در این مورد یگانگی و همپذیری را به معنی واقعی کلمه در میان مردم افغانستان دید و حس مشترک ملی را تجربه کرد. با توجه به این واقعیت ها ما به این نتیجه می رسیم که ورزش می تواند نتایج مثبت و موثر سیاسی و اجتماعی را نیز برای افغانستان ببار آورد. مردم افغانستان که سالها است از پراکندگی و اختلاف رنج می برند، اکنون قبل از هر چیز دیگر بدنبال نمادها و شعارهایی می باشند که بتواند آنان را به هم دیگر پیوند داده، حس مشترک ملی را القا کرده و روحیه همپذیری و یگانگی را میان مردم افغانستان به میان آورده و وحدت ملی را در کشور تمثیل کند.

بنابراین ورزش یکی از عرصه های است که مردم افغانستان می تواند هویت ملی، همپذیری و یگانگی را در این عرصه بازیافته و نمادها و هرآنچیزی که حس مشترک ملی و یگانگی را القا می کند، شکل دهد.

در ده سال گذشته باوجود بی توجهی دولت و نبود امکانات کافی در این زمینه، ورزشکاران افغانستان دست آوردهای چشم گیری داشته و افتخارات زیادی را برای افغانستان کسب کرده است. بنابراین نیاز است که دولت به ورزش بیشتر توجه کرده و از هر نظر ورزشکاران افغانستان را مورد حمایت جدی قرار دهد.

تاکنون علی رغم نبود امکانات کافی، کمیته ملی المپیک نیز با انتقاد های زیادی از سوی ورزشکاران کشور مواجه بوده و نیاز است که دولت به این شکایت ها توجه کرده، مشکلات را در این اداره رفع و مدیریت سالم و کارآمد را برای تقویت ورزش افغانستان بوجود آورد. ورزش در افغانستان نیازمند کار و برنامه های بیشتری است تا بتواند به جایگاه شایسته خود برسد.

 





ارسال توسط علیرضا احمدی
آخرین مطالب