فقر فرهنگي؛ موجب افزایش تهاجم فرهنگي در افغانستان شده است
وبلاگ تفریحی پرستوی مهاجر
بهترین وبلاگ تفریحی و سرگرمی مهاجرین افغانی (پرستوی مهاجر)

مجتبی مستور جامعه شناس و آگاه امور اجتماعی در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری(آوا)، فقر فرهنگي در افغانستان را زمينه‌ ساز هجوم فرهنگ بيگانه در بين مردم بیان نموده تصریح کرد: این تهاجم از طریق تلویزیونها، پخش آهنگها، تابلوهای تبلیغاتی و هتل ها صورت گرفته و حکومت و وزارت اطلاعات و فرهنگ باید اقدامات جدی را علیه تهاجم و ترویج فرهنگ های بیگانه روی دست گیرد.
وی افزود: فرهنگ ما در همه ابعادش غنی میباشد، اما استفاده از تکنالوژی معاصر، گویای این سخن است که ما با کاروان پیشرفت جهانی گام برمیداریم که این به منفعت مردم ما میباشد. اما استفاده از لهجه های دیگران و کاربرد اصطلاحات بیگانگان در فرهنگ کشور ما تأثیرپذیری از دیگران محسوب میشود که این دلیلی است بر عقب ماندگی جامعه ما، در حالیکه فرهنگ ما غنی از لهجه ها و اصطلاحات درست میباشد.
این در حالیست که شماری از اعضای مجلس سنای افغانستان، حکومت را در امر جلوگیری از تهاجم فرهنگی شکست خورده می دانند و اعتقاد دارند که اگر اقدام مهمی صورت نگیرد، تهدیدات آن نسبت به ناامنی ها و مواد مخدر بیشتر خواهد بود. زیرا به باور آنان تهاجم فرهنگ های خارجی بر عقیده و حس وطن دوستی جوانان افغانستان تاثیرات بسزایی خواهد داشت.
به گفته مجتبی مستور، طبيعي است كه اگر ابعاد مثبت فرهنگ غرب به خصوص در جهان سوم نفوذ كند شايد جهان سوم هم داراي تكنولوژي و ترقي شود، اما بعيد به نظر می رسد که بعد اً به جامعه غرب تن بدهند.
زیرا به باوری وی، هدف از ورود فرهنگ بيگانه بافت هاي منفي فرهنگ غرب در اين كشور است كه به نحوي جامعه را در يك فساد سياسي و فرهنگي غرق كنند و بتوانند اهداف خود را در درازمدت دنبال كنند.
اين واضح است كه غرب تكنولوژي خود را به ما نمي دهد و فقط مي خواهد به نحوي تأثير خود را در تمام كشورهاي اسلامي داشته باشد.
وی اظهار داشت: حقیقت اینست که افغانستان از گذشته ها مهد و گهوارۀ تمدن بوده است و همچنان با تمدن های بیرونی روابطی داشته که هم دیگران ازین تمدن متأثر شده و هم افغانها از تمدنهای مفید دیگران استفاده نموده است.
اما بنابر عوامل زیادی همچون جنگ و مهاجرت ها مردم افغانستان از فرهنگ و تمدن عقب گذاشته شدند و از کاروان پیشرفت در ساحات مختلفی همچون صنعت و زراعت دور ماندند و از اینجا بود که فرهنگ افغانستان تأثیرپذیر گردید.
به باور برخی از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی، تهاجم فرهنگی در کشور ما سبب شده که در ادارات حکومتی دو زبان رسمی افغانستان به فراموشی سپرده شود و به جای آن زبان سومی (انگلیسی) مورد استفاده قرار گیرد.
آنان همچنان می گویند: اگر یک جوان هرقدر که تحصیلات عالی داشته باشد، اما اگر به زبان انگلیسی مسلط نداشته نباشد و خود را با لباس های غربی مزین نسازد، زمینه کاریابی برایش در اکثر دفاتر مشکل است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









ارسال توسط علیرضا احمدی
آخرین مطالب